День Пресвятої Трійці

У неділю, 4 червня, уся повнота Православної Церкви молитовно святкує день Пресвятої Трійці, П’ятидесятницю. Господь наш, Ісус Христос, завершивши Своє діло на землі і вознісшись на небо, не залишив віруючих людей без Свого догляду і піклування. Спаситель обіцяв апостолам, а в їх особі і всім послідовникам Своїм, бути з ними «у всі дні і до кінця віку» (Мф. 28, 20), а також обіцяв надіслати від Отця Утішителя, Котрий Своїм Божественним подихом подасть благодатну допомогу усім віруючим у Сина Божого. Тому дотримуючись наказу Божого, апостоли залишилися в Єрусалимі в очікуванні даної їм обітниці. І ось настав десятий день після Вознесіння. У євреїв тоді було велике свято П'ятидесятниці в пам'ять Синайського законодавства. Усі апостоли з Богородицею та іншими учнями разом перебували в одній світлиці. Була третя година дня за єврейським ліком (за нашим – дев'ята година ранку). Євангеліст Лука у книзі «Діяння святих апостолів» так змальовує подальші події: «Раптом зчинився шум із неба, ніби буря раптово зірвалася і переповнила увесь той дім, де сиділи вони. І з'явилися їм язики поділені, немовби огненні, та й на кожному з них по одному осів. Усі ж вони сповнились Духом Святим і почали говорити іншими мовами, як їм Дух промовляти давав. Перебували ж в Єрусалимі юдеї, люди побожні, від усякого народу під небом. А коли оцей гомін зчинився – зібралося безліч народу, та й дивувалися, бо кожен з них тут почув, що вони розмовляли їхньою власною мовою! Усі ж збентежилися та й дивувалися, та й казали один до одного: «Хіба ж не галілеяни всі ці, що говорять? Як же кожен з нас чує свою власну мову, що ми в ній народились?.. – усі чуємо ми, що говорять вони про великі діла Божі мовами нашими!» (Діян. 2, 2-12).

Зішестя Святого Духа на апостолів відзначається, як одне з дванадцяти найбільших церковних свят, і має назву також Дня Святої Трійці. Трійцею воно зветься тому, що саме в цей день відкрилася світові уся повнота дії Пресвятої Трійці, і люди навчились поклонятися й прославляти три лиця (грецькою – «іпостасі») Єдиного Божества: Отця, Сина, Святого Духа. Бог Отець послав Сина на землю; Син явив нам шлях до Отця – дорогу смирення, настановив нас любити Бога і ближніх, постраждав на хресті за наші гріхи, воскрес і вознісся на небо, обіцяючи учням послати Духа Святого, Утішителя; і тепер Цей Утішитель зійшов на учнів, і наповнює засновану Христом Церкву.

У чому полягає духовна символіка дня П'ятидесятниці? Це зішестя має статися у серці кожного християнина, як акт довершеності Божого спасіння. Без благодаті Духа Святого немає спасіння, немає справжнього християнства. В Пресвятій Трійці проявляється уся повнота благодаті Господньої, що подається людині через хрещення. В цьому суть явлення Трійці одноістотної і нероздільної в людині: увірувати, втілити віру в своєму житті, і тим здобути силу Духа Святого, духовну енергію Божу. І отримати таким чином життя вічне, прийшовши дорогою праведності до миру й радості у Дусі Святім, до небесного Божого царства, що постало воно в Силі. В цьому – духовна суть свята Трійці.

Перший день П'ятидесятниці, неділю, церква присвячує переважно на славу усієї Пресвятої Тройці, і цей день в народі називається Троїцьким Днем. Другий же, понеділок – на похвалу Духа Святого, від чого й зветься він Духовим Днем. На свято прийнято прикрашати храми й власні домівки зеленню – ароматною лепехою, квітами, віттям дерев. Під час же богослужіння вірні стоять у церкві з квітами у руках, висловлюючи тим самим радість і вдячність Богові за духовне наше життя. Квіти та зелень – символ життя – є свідченням визнання та прославлення життєдайної сили Животворчого Духа. Згідно з вченням Церкви, свято П'ятидесятниці встановлене самими апостолами. Після зішестя Святого Духа вони щорічно відзначали його і заповідали згадувати усім християнам.

Уже в Постановах Апостольських є пряма заповідь святкувати Святу П'ятидесятницю. Тропар свята звучить так: «Благословенний Ти, Христе Боже наш, що рибаків премудрими явив, пославши їм Духа Святого, і ними весь світ уловив, Чоловіколюбче, слава Тобі!»

Отже для того, щоб здобути благодать Святого Духа, потрібно, насамперед, мати щире серце, поєднане з твердою й непохитною вірою. Потрібно уникати всякої неправди, гріховної скверни й творити добро. Засоби для здобування благодаті подаються в Церкві Божій, у святому храмі, у церковних таїнствах.

Протоієрей Миколай МОХНАЦЬКИЙ,
настоятель Спасо-Преображенського храму м. Городище УПЦ Київського Патріархату.

Тематика: 


Додати новий коментар

Залишаючи коментар, будь-ласка, пам’ятайте, що зміст і тон Вашого повідомлення можуть зачіпати почуття реальних людей, які безпосередньо чи опосередковано мають відношення до цього матеріалу. Виявляйте також повагу та толерантність до своїх співрозмовників навіть у тому випадку, якщо Ви не поділяєте їхню думку. Усі коментарі, що мають нецензурні слова, ворожі, шовіністські або расистські висловлювання, образи будуть видалені. У коментарі заборонено додавати рекламні повідомлення.

You must have JavaScript enabled to use this form.