Свята Трійця

«Благословенний Ти, Христе Боже наш, що рибалок премудрими явив, пославши їм Духа Святого, і ними весь світ уловив. Чоловіколюбче, слава Тобі!» (тропар свята)

Господь наш, Ісус Христос, завершивши Своє діло на землі і вознісшись на небо, не залишив віруючих людей без Свого піклування. Спаситель обіцяв Своїм учням бути з ними «у всі дні до кінця віку» (Мф. 28,20), а також обіцяв послати від Отця Небесного Утішителя, Котрий Своїм Божественним подихом подасть благодатну допомогу всім віруючим у Сина Божого. Обітниця про Святого Духа справдилася в день П'ятидесятниці, коли Він зійшов у вигляді вогняних язиків на апостолів і на всіх людей, які зібралися в одному домі (Діян. 2,1-4), а в їхній особі – і на всіх віруючих в Його Пресвяте Ім'я. Тому на десятий день після Вознесіння і на п’ятидесятий день після Воскресіння Христового, Церква святкує Зішестя Святого Духа на апостолів. Це свято, яке цього року припадає на 27 травня, називається також Днем Святої П'ятидесятниці, або ж Трійцею.

П'ятидесятницею свято іменується тому, що подія, тут згадувана, сталася на п'ятдесятий день після Воскресіння Христового – Пасхи. Як ми знаємо з Писання, упродовж сорока днів по Воскресінню Господь Ісус Христос являвся учням Своїм і повчав їх. В самий же день вознесіння дав наказ апостолам, щоб не відходили вони з Єрусалиму, а чекали обітниці Божої, «що про неї, – казав, – ви чули від Мене. Іван бо водою хрестив, ви ж охрещені будете Духом Святим через кілька тих днів...» І тоді ж, на сороковий день, сталося славне вознесіння Господа на небо на очах усіх учнів Його.

Дотримуючись наказу Божого, апостоли залишилися в Єрусалимі в очікуванні даної їм обітниці. І ось настав десятий день після Вознесіння. У євреїв тоді було велике свято П'ятидесятниці – в пам'ять Синайського законодавства. Усі апостоли з Богородицею та іншими учнями разом знаходилися в одній світлиці у Єрусалимі. Була третя година дня за єврейським ліком (за нашим – дев'ята година ранку). Євангеліст Лука так описує подальші події: «Раптом зчинився шум із неба, ніби буря раптово зірвалася і переповнила увесь той дім, де сиділи вони. І з'явилися їм язики поділені, немовби огненні, та й на кожному з них по одному осів. Усі ж вони сповнились Духом Святим і почали говорити іншими мовами, як їм Дух промовляти давав. Перебували ж в Єрусалимі юдеї, люди побожні, від усякого народу під небом. А коли оцей гомін зчинився – зібралося безліч народу, та й дивувалися, бо кожен з них тут почув, що вони розмовляли їхньою власною мовою!.. Усі ж збентежилися та й дивувалися, та й казали один до одного: «Хіба ж не галилеяни всі ці, що говорять? Як же кожен з нас чує свою власну мову, що ми в ній народились?.. – усі чуємо ми, що говорять вони про великі діла Божі мовами нашими!» І всі дивувались, і говорили один до одного: Що ж то статися має?» (Діян. 2,2-12). Проте апостол Петро підвищив свій голос та виголосив таку сильну проповідь, що у той самий день прийняли хрещення близько трьох тисяч людей. Таким був початок діяльності новозавітної церкви Божої, початок благовіствування через святих апостолів перше в Юдеї, а потім і в усьому світі.

Трійцею це свято зветься тому, що саме в цей день відкрилася світові уся повнота дії Пресвятої Трійці, і люди навчилися поклонятися й прославляти три лиця (грецькою – «іпостасі») Єдиного Божества: Отця, Сина і Святого Духа. Бог Отець послав Сина на землю; Син явив нам шлях до Отця – дорогу смирення, настановив нас любити Бога і ближніх, постраждав на хресті за наші гріхи, воскрес і вознісся на небо, обіцяючи учням послати Духа Святого, Утішителя; і тепер Цей Утішитель зійшов на учнів, і наповнює засновану Христом Церкву.

У чому полягає духовна символіка дня П'ятидесятниці? Це зішестя має статися у серці кожного християнина, як акт довершеності Божого спасіння. В Пресвятій Трійці проявляється уся повнота благодаті Господньої, що подається людині через хрещення в Ім'я Отця, Сина, Святого Духа. В цьому суть явлення Трійці одноістотної і нероздільної в людині: втілити віру в своєму житті, і так здобути силу Духа Святого, духовну енергію Божу. І отримати таким чином життя вічне, пройшовши дорогою праведності до миру й радості у Дусі Святім, до небесного Божого царства, що постало воно в Силі.

Перший день П'ятидесятниці, неділю, Церква присвячує переважно на славу усієї Пресвятої Трійці, і цей день в народі називається Троїцьким Днем. Другий же день, понеділок – на похвалу Духа Святого, від чого й зветься він Духовим Днем. Трійцю в народі ще називають «зеленими святами», тому що є давня традиція прикрашати храми й власні домівки зеленню – ароматною лепехою, квітами, віттям дерев. Під час же богослужіння вірні стоять у церкві з квітами у руках, висловлюючи цим радість і вдячність Богові за наше життя.

П’ятидесятниця – свято єдності у розмаїтті. Чудо П’ятидесятниці – в тому, що люди, роз’єднані націями, мовами і культурами, через дію Святого Духа знову стають єдининою христовою громадою. Це особливо важливо пам’ятати і нам християнам в Україні, де до сьогодні так багато розділень, в тому числі на релігійному грунті.

Протоієрей Миколай МОХНАЦЬКИЙ,
настоятель Спасо-Преображенського храму м. Городище УПЦ Київського Патріархату.



Додати новий коментар

Залишаючи коментар, будь-ласка, пам’ятайте, що зміст і тон Вашого повідомлення можуть зачіпати почуття реальних людей, які безпосередньо чи опосередковано мають відношення до цього матеріалу. Виявляйте також повагу та толерантність до своїх співрозмовників навіть у тому випадку, якщо Ви не поділяєте їхню думку. Усі коментарі, що мають нецензурні слова, ворожі, шовіністські або расистські висловлювання, образи будуть видалені. У коментарі заборонено додавати рекламні повідомлення.

You must have JavaScript enabled to use this form.