16 червня - День Пресвятої Трійці

«В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа!» Ось цими словами, брати і сестри, кожен християнин розпочинає свою розмову з Богом, тобто молиться рано, вдень та ввечері. Цими словами ми, як вірні християни, розпочинаємо кожну нашу справу, довіряючи свою працю на волю Божу. Кожен священик цими словами розпочинає свою духовну службу, проповіді на різноманітні євангельські теми. А нині, в День Свята Пресвятої Трійці, ці слова стають для нас основою наших роздумів про велич цього прекрасного свята.

Коли Воскрес Христос і явився жінкам-мироносицям, а також Своїм апостолам, то вони понесли цю радість до кожного, сказали про це й своєму товаришеві апостолу Фомі, який був відсутній. Але він віддав перевагу своїм тілесним переконанням, а не вірі, і почав вимагати підтверджень: «Якщо не побачу на руках Його знаків від цвяхів і не вложу пальці свої в рани від цвяхів, і не покладу руку свою в ребра Його, – не повірю» (Ін. 20.25). Побачив він Воскреслого Христа, торкнувся він ран святих – повірив, але чи був він нагороджений від Господа за таку віру? Ні! Це ми з вами, дорогі у Христі, і такі як ми, що не бачили, а повірили – щасливі. За те ми маємо більшу нагороду, ніж святий очевидець ап. Фома, бо так сказав Сам Господь Ісус Христос: «Тому ввірував ти Фомо, що побачив Мене, але щасливі ті, що не бачили, а повірили» (Ін. 20.29).

Наука про Пресвяту Трійцю є основною правдою нашої святої християнської віри. Вчення про Пресвяту Трійцю докладно подане у Божому Об’явленні через Ісуса Христа, як ніяка інша християнська правда.

У Старому Заповіті читаємо: при створенні людини сказав Бог: «Сотворимо людину за образом та подобою Нашою» (1 Мойс. 1.26). «Сотворимо» – це сказано в множині. А з ким радився Бог, коли людини ще не було створено? Це була нарада Пресвятої Трійці – Отця, Сина і Святого Духа.

Те, що в Старому Заповіті було так утаємничено сказано про Пересвяту Трійцю, у Новому Заповіті вже досить докладно об’явлено. Архангел Гавриїл, коли з’явився Марії в Назареті в час Благовіщення, то вже досить явно об’явив їй діяння над Нею всіх трьох Осіб Пресвятої Трійці: «Дух Святий зійде на Тебе, і Сила Всевишнього отінить Тебе, для того і Святе, що народиться в Тебе, Сином Божим назветься» (Лк. 1.35). А потім сам Ісус Христос посилає апостолів з проповіддю, щоб навчили всіх про Пресвяту Трійцю, бо велить хрестити всіх в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа (Мф. 28.19).

Святкуючи нині день Святої Трійці, ми маємо повне моральне і практичне право повернутися в спогадах до таких великих свят, як Богоявлення та Преображення, бо і там явно з’явилася Пресвята Трійця. В першому випадку, коли Бог Син стояв у Йордані, приймаючи хрещення від Івана Предтечі, то Дух Святий у виді голуба сходив над Ним, а з відкритих небес чувся голос Отця Небесного. У другому випадку Бог Син стояв на горі Фавор в присутності земних і небесних свідків, ясна хмара обіймала Сина Божого – це була дія Святого Духа і голос Отця Небесного чувся з небес: «Це Син Мій Улюблений, що Я Його вподобав. Його слухайте» (Мф. 17.5).

Про те, що наша Церква завжди однодумно навчала про Пресвяту Трійцю засвідчують всі Святі Отці, починаючи від найдавніших. Таким був апостольський ученик першого століття св. Ігнатій, св. Юстин з другого століття та всі святі мученики перших та послідуючих віків християнства не якось інакше, а з іменем Пресвятої Трійці на устах ішли на муки і вірну смерть. Яка це сильна віра і свята проповідь про Святу Трійцю.

Три Божі особи – це не форма якоїсь сили, яку ми називаємо Богом, але це три особи, кожна з яких має повну Божу природу, і котрим, кожній зокрема, належиться свої імена, Божі діла, і Боже почитання. Бог Отець є від віків, Сам від Себе. Бог Син від віків народжується від Отця, і в часі зійшов на землю з неба, де разом з Отцем мав ту саму славу «ще заки був світ» (Ін. 17.5). Чому і міг Ісус сказати: «Перш ніж Авраам був, Я є» (Ін. 8.58). А Дух Святий предвічно сходить від Отця. Таким чином, Отець є Богом, Син є Богом і Дух Святий є Богом, це є триєдиний Бог в трьох особах і кожна із них має Свою Божу природу і Свої Божі властивості.

Наш розум інколи докучає нам, в нього так багато запитань до нас на тему релігії, віри і Бога. Але коли ми матимемо віру, то навіть така найбільша тайна, як Тайна Пресвятої Трійці не стане для нас проблемою.

Послухаймо, як доступно показано нам поєднання трьох властивостей нероздільно, незмінно і всіх окремо в одному. Бачимо сонце, це не що інше, як фізичне тіло; по-друге сонце випромінює світло; по-третє від сонця іде тепло. Всі три властивості сонця творять одне нероздільне сонце. Всі разом і в той же час всі окремо. Це і є в якійсь мірі прообраз Пресвятої Трійці. А решта зробить для нас наша віра. І як бачимо, без віри не можна було нам обійтися і сьогодні, і завжди.

Дорогі брати і сестри! Нехай нас повсякчас заохочують до такої віри слова Ісуса Христа: «Щасливі ті хто не бачив, а вірить». Амінь.

Протоієрей Миколай МОХНАЦЬКИЙ,
настоятель Городищенського храму Спаса-Преображення Української Православної Церкви



Додати новий коментар

Залишаючи коментар, будь-ласка, пам’ятайте, що зміст і тон Вашого повідомлення можуть зачіпати почуття реальних людей, які безпосередньо чи опосередковано мають відношення до цього матеріалу. Виявляйте також повагу та толерантність до своїх співрозмовників навіть у тому випадку, якщо Ви не поділяєте їхню думку. Усі коментарі, що мають нецензурні слова, ворожі, шовіністські або расистські висловлювання, образи будуть видалені. У коментарі заборонено додавати рекламні повідомлення.

You must have JavaScript enabled to use this form.